Комментарий Главы Набсовета биржи по законопроекту 3498
В четверг, 7 июля, представители саморегулируемых организаций и фондовых бирж подписали обращение к главам фракций Верховной Рады с предложением внести изменения в текст законопроекта о развитии рынка деривативов (зарегистрирован под номером 3498). Данное обращение вызвало неоднозначную реакцию в средствах массовой информации.
"Некоторые СМИ не совсем корректно интерпретировали обращение к депутатам, которое вчера подписали представители СРО и бирж. Мы не против законопроекта 3498. Нам, как бирже, нужны изменения рынка деривативов, заложенные в этой законодательной инициативе" - прокомментировал событие Артемий Ершов, Председатель Биржевого совета "Украинской биржи", - "Одновременно с этим мы считаем, что ряд концептуальных положений, которые были внесены между первым и вторым чтением по инициативе НКЦБФР, с одной стороны, не имеют прямого отношения к основной цели законопроекта 3498 и должны стать предметом отдельного закона, а с другой стороны, не учитывают текущих реалий и поэтому замедлят и без того неспешное развитие фондового рынка в стране".
Ниже приводим текст обращения, направленного депутатам:
"Верховна Рада України
Головам парламентських фракцій
На розгляд Верховної Ради України у другом читанні планується винести проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів)" (реєстр. № 3498 від 20.11.2015р.) (далі – Проект). Представники фондової спільноти, що брали участь у робочих групах з розробки цього проекту, раніше неодноразово висловлювали підтримку необхідності створення цивілізованих ринків похідних цінних паперів та деривативів. Користуючись нагодою, висловлюємо також вдячність за врахування деяких наданих нами пропозицій.
В той же час, ми вважаємо за необхідне звернути увагу на те, що при підготовці законопроекту до другого читання, було внесено ряд пропозицій, які ніколи не обговорювались з учасниками ринку, та будуть мати негативний вплив на ринок капіталу в цілому, а саме:
- Посилення інституційної незалежності НКЦПФР, в тому числі передбачено значне розширення повноважень регулятора. Зокрема, запропоновано відмінити необхідність погодження актів НКЦПФР з іншими державними органами, в тому числі з Міністерством юстиції України та Державною регуляторною службою України, а також скасувати необхідність державної реєстрації нормативно-правових актів в Мін’юсті. Проектом визначається, що "Акти Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку … не потребують узгодження або схвалення органами державної влади, іншими державними органами та не можуть відмінятися ними, крім випадків, передбачених законом". При цьому акти НКЦПФР є обов'язковими для органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, учасників ринку цінних паперів, інших фізичних та юридичних осіб. НКЦПФР контролює їх виконання. Отже, реєстрація актів НКЦПФР виводиться з-під нагляду Міністерства юстиції, а регуляторна діяльність НКЦПФР, на відміну від діяльності Національного банку України, повністю виводиться з-під дії Закону України "Про засади державної регуляторної політики". В той же час, за пропонованими нормами до цього Проекту Голова та члени НКЦБФР, залучені експерти не несуть відповідальності за будь-які дії або бездіяльність, пов’язані з виконанням завдань НКЦПФР у межах повноважень.
- Зміна концепції лістингу на допуск до торгівлі на регульованому ринку призведе до того, що на регульованому ринку цінних паперів не залишиться інструментів. Переважна більшість цінних паперів будуть обертатись виключно на позабіржовому ринку, внаслідок чого українські та іноземні інвестори втратять можливість отримати ринкову ціну за свої українські цінні папери на організованому ринку в Україні.
- Підвищення вимог до капіталу професійних учасників має відбуватись після створення можливостей для ведення бізнесу та не раніше дати завершення терміну гармонізації національного законодавства до законодавства ЄС щодо фінансових послуг, тобто з 01.01.2020 року.
Враховуючи зазначене, підтримуючи в цілому мету законопроекту, просимо народних депутатів, керуючись пунктом 3 статті 120 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", відхилити пропозиції щодо зміни діючого законодавства стосовно зазначених питань, та після цього прийняти Закон в цілому.
Поділяючи в цілому думку про необхідність розбудови інституційної спроможності регулятора, вважаємо за необхідне створити окремий проект Закону України, з обов’язковим досягненням балансу між обсягом повноважень та відповідальності."За более подробной информацией обращайтесь в Департамент коммуникаций по телефону: (044) 495-7474.