Шановні колеги!
Останні дні замість
розвитку фондового ринку ми змушені займатися аналізом невідворотних негативних наслідків для економіки
України, її фінансових ринків та інвестиційного клімату в цілому від санкцій,
передбачених підпунктом 9 пункту 372 Додатку №2 до Рішення Ради національної
безпеки і оборони (далі – РНБО) України від 02 травня 2018 року "Про
застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших
обмежувальних заходів (санкцій)".
Поряд із
застосуванням персональних санкцій до ПАТ "Московська біржа ММВБ-РТС" (далі
– Московська біржа), Рішення РНБО передбачає застосування обмежувальних
заходів і проти окремих українських суб’єктів господарювання, що
використовують у своїй діяльності програмне забезпечення (далі – ПЗ), вироблене Московською біржею. Таке ПЗ використовують зокрема АТ
"Українська біржа" (далі – Українська біржа) та торговці цінними паперами, що є
учасниками біржових торгів.
На сьогодні в Української біржі відсутнє ПЗ, яким можна було б повноцінно замінити існуючі електронні торговельні
системи. Українська біржа працює над вирішенням цього питання. Однак, за нашими
попередніми підрахунками орієнтовний строк для розробки аналогічного ПЗ, його
тестування і прийняття в експлуатацію може скласти не менше року. При цьому
припинення Українською біржею використання у своїй діяльності електронних
торговельних систем і відповідно зупинення біржових торгів та біржових операцій
матиме наслідком тимчасове припинення ії роботи як повноцінної фондової біржі.
Разом з тим,
за останні 10 років Українська біржа стала найбільш ефективним майданчиком для
здійснення регулярних торгів з акціями як українських, так і іноземних
емітентів, облігаціями в т.ч. внутрішньої державної позики (ОВДП), ф’ючерсними
контрактами.
Саме завдяки
прозорості процесу укладання угод під час аукціонів на Українській біржі Фонд
гарантування вкладів фізичних осіб зміг реалізувати низку пакетів акцій за
історично максимальними цінами.
Як наслідок
активності торговців та інвесторів-фізичних осіб на Українській біржі ОВДП
отримують додаткову ліквідність, яка привертає увагу західних інвесторів.
Зупинення
торгів на Українській біржі невідворотно призведе до значної шкоди всім її
учасникам – українським торговцям цінними паперами (понад 90 торговців в тому
числі банки), різноманітним фондам під керуванням компаній з управління
активами (понад 110 фондів), іноземним інвесторам, які інвестують в акції
українських підприємств, та рядовим українським інвесторам-фізичним особам (на
Українській біржі зареєстровано більше 10 тисяч рахунків).
За даними НКЦПФР, в 2017 році частка Української біржі в обсязі біржових
торгів акціями (без врахування приватизаційних угод) склала 88,3%. Минулого
року фондовий індекс Української біржі, за яким слідкує велика кількість
іноземних та українських інвесторів, показав, за даними агенції Bloomberg,
зростання в 80%, що на думку Bloomberg відображає очікування інвесторів щодо
відновлення економіки України.
В 2017 році обсяг
торгів на Українській біржі склав 13,4 млрд грн (зростання на 279% до 2016
року), з яких обсяги угод з ОВДП склали 57,5%, з акціями – 12,8% та строковими
контрактами (ф’ючерсами та опціонами) – 23,6%.
Припинення
роботи Української біржі призведе до втрати робочих місць широкого кола
учасників біржових торгів, та негативно вплине на сприйняття інвесторами
фондового ринку України, як країни, де інтереси інвесторів не беруться до
уваги.
Крім того, в Україні
наразі не існує прийнятної альтернативи для Української біржі, оскільки інші біржі не надають
інвесторам можливості ефективно торгувати на строковому ринку.
Застосування
обмежувальних заходів щодо Української біржі та її учасників, на наш погляд, не
відповідає принципу їх ефективності, що закріплений в статті 3 Закону України
"Про санкції", оскільки виконання українськими суб’єктами господарювання
підпункту 9 пункту 372 Додатку №2 до Рішення Ради національної безпеки і
оборони України від 02 травня 2018 року не створює для ПАТ "Московська біржа
ММВБ-РТС" негативних наслідків як таких. Навпаки це призводить до створення
неконкурентних умов діяльності на фондовому ринку України та фактично до
знищення провідного українського суб’єкта господарювання.
Враховуючи викладене,
ми направили
листи Президенту України, в РНБО і НКЦПФР з проханням вивчити дану проблему на предмет відміни зазначених вище
санкцій стосовно українських суб’єктів господарювання або їх відтермінування з
метою зменшення негативних наслідків для інвестиційного клімату країни.
У той же час, розуміючи юридичні ризики наших
учасників торгів і їх клієнтів, які пов'язані з використанням наданого
Московською біржею ПЗ, Біржова рада Української біржі прийняла рішення, в разі
відсутності до 15 червня відповідей, що знімають такі юридичні ризики, від
згаданих вище органів державної влади, до зміни ситуації перевести торги
акціями, облігаціями, сертифікатами інвестиційних фондів, ф'ючерсними та
опціонними контрактами в режим адресних угод без використання ПЗ Московської
біржі.
Інформація про порядок прийому адресних
заявок з використанням ЕЦП буде опублікована на нашому сайті додатково.
Ми змушені заздалегідь просити вибачення у
всіх українських і міжнародних інвесторів за тимчасові незручності.
Дякуємо за розуміння та підтримку,
Команда Української біржі